Projektowanie biura według przepisów BHP

Planując urządzanie nowego biura lub remont przestrzeni biurowej, zwracamy uwagę przede wszystkim na aranżacje wnętrz biurowych. Nowoczesne biura stały się bowiem nie tylko funkcjonalne, ale również estetyczne, a praca w pięknym otoczeniu jest zdecydowanie efektywniejsza. Najnowsze trendy w projektowaniu biur obejmują między innymi wykorzystanie zieleni czy mobilnych ścianek działowych. Niezależnie od tego, jak ma wyglądać twoje przyszłe biuro. BHP to podstawa! Pracodawca musi pamiętać o tym, że nawet najpiękniejsze aranżacje biur nie zastąpią bezpieczeństwa oraz wygody pracowników. Jak zaprojektować biuro zgodnie z zasadami BHP?

Projektowanie biur: podstawa prawna

Projektowanie biura według przepisów BHP należy rozpocząć od zapoznania się z aktami prawnymi. Kodeks Pracy, Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 26.09.1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy, Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dn. 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie zawierają szereg wymogów, które musi spełniać biuro. Jeśli chodzi o projektowanie biur, zasady BHP powinny być przestrzegane nie tylko z obaw przed karami, ale przede wszystkim ze względu na bezpieczeństwo pracowników. Projektowanie biur nie jest twoją pasją?

Wybierz profesjonalne biuro projektowe. Warszawa to doskonała lokalizacja dla przestrzeni biurowej, więc jeśli planujesz nową inwestycję, skontaktuj się z nami – stworzymy dla ciebie projekt biura zgodny z przepisami BHP: http://projektowanie-biur.pl/

Wymogi dotyczące przestrzeni biurowej

Projektowanie biur

Czy wymiary biura mogą być dowolne? Górna granica w zasadzie nie istnieje, natomiast minimalny wymiar biura powinien być dopasowany do liczby pracowników. Na każdą osobę pracującą w danym pomieszczeniu musi przypadać 13 metrów sześciennych wolnej przestrzeni – w tym co najmniej 2 metry kwadratowe powierzchni podłogi. Pomieszczenia nie powinny być również niższe niż 3 metry, chyba że w danym pokoju pracują maksymalnie cztery osoby. Zwróć zatem uwagę na metraż, zanim wynajmiesz przestrzeń i zdecydujesz się na projektowanie biura. Warszawa posiada wiele budynków z atrakcyjną powierzchnią biurową, dlatego z pewnością znajdziesz tu idealną lokalizację dla swojej firmy.

Jaka temperatura powinna panować w biurze?

Łatwo marznący pracownicy mogą być spokojni; jeśli chodzi o biuro, wymogi BHP określają minimalną temperaturę na 18°C. Górna granica nie jest niestety określona, jednak zalecaną temperaturą jest ok. 20 – 25°C zimą i ok. 23 – 26°C latem. Warto zwrócić uwagę na tę kwestię już w momencie, gdy powstaje projekt biura. Warszawa nie jest co prawda miastem o klimacie tropikalnym, jednak dokuczliwe upały zdarzają się tu każdego lata. Zbyt wysoka temperatura obniża wydajność pracowników i utrudnia skupienie na pracy, dlatego inwestycja w klimatyzację lub wentylatory z pewnością szybko się zwróci. Samo otwieranie okien nie zawsze umożliwia obniżenie temperatury, a przeciągi są nie tylko niezdrowe, ale również mogą utrudniać pracę i tworzyć bałagan w papierach na biurkach. Projekt biura powinien uwzględniać także żaluzje lub rolety, szczególnie jeśli okna biura znajdują się po stronie zachodniej.

Zwróć uwagę na oświetlenie biura

Zarówno nadmierne, jak i niewystarczające oświetlenie utrudnia pracę, dlatego normy BHP określają wymagane natężenie światła. Zgodnie z przepisami w miejscu pracy stałej wymagany jest dostęp do światła dziennego, dlatego w biurze muszą być zamontowane okna. Jeśli światło dzienne okazuje się niewystarczające, niezbędne może być doświetlanie z wykorzystaniem światła elektrycznego – przepisy określają minimalny poziom natężenia oświetlenia dla stanowisk pracy w biurach. Przy pracy o podwyższonych wymogach wzrokowych (m.in. stanowiska komputerowe czy sale konferencyjne) jest to  500 lx, a dla pracy typowej (recepcja, segregowanie dokumentów) 300 lx.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ