W dobie powszechnego dostępu do Internetu, ochrona danych osobowych jest tematem szczególnie ważnym. Zwłaszcza w kontekście dość radykalnej reformy przepisów, która wejdzie w życie pod koniec maja 2018 roku. RODO, Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych, bo o tym akcie prawnym mowa, w znaczący sposób zmieni podejście do danych osobowych, a zmiany te w dużej mierze dotkną właścicieli sklepów internetowych i szeroko rozumianego e-commerce. Na co przedsiębiorcy powinni zwrócić szczególną uwagę?

RODO, czyli jak zmieni się branża e-commerce

Zmiana, którą z pewnością odczują przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe, to większe uprawnienia organów kontrolnych. Te będą mogły sprawdzać nie tylko czy posiadane dane zostały pozyskane zgodnie z prawem i za zgodą ich właściciela, ale również czy są w odpowiedni sposób zabezpieczane. Jeśli zostaną stwierdzone uchybienia, przedsiębiorca może spodziewać się kar.

Na tym jednak nie koniec zmian – jedną z najważniejszych jest odpowiedzialność za przetwarzanie danych nie tylko ich właściciela, ale również dysponenta. Co to oznacza dla branży e-commerce? Że bardzo ostrożnie trzeba będzie podchodzić do wyboru na przykład firmy hostingowej, bo będzie ona w takim samym stopniu odpowiedzialna za dane umieszczone na serwerach, jak osoba lub firma, która je tam umieszcza.

Z jednej strony to rozłożenie odpowiedzialności i zdjęcie części z niej z przedsiębiorcy, ale z drugiej – ewentualny wyciek danych żadnej firmie z branży e-commerce nie przyniesie chluby, ani nie przysporzy nowych klientów, nawet jeśli wina będzie po stronie firmy hostingowej. W związku z tym, wybierając hosting, trzeba koniecznie dowiedzieć się, jakie ma zabezpieczenie, czy w należyty sposób chroni gromadzone dane i czy, w ogólnym rozumieniu, jest przygotowany na wejście RODO w życie.

RODO – e-commerce i działania marketingowe

Warto wspomnieć jeszcze o tym, że w pewien sposób ograniczone będą działania marketingowe. Wiele firm z branży e-commerce profiluje swoich klientów, aby jeszcze lepiej dobrać dla nich produkty i komunikaty reklamowe. Jednak po zmianie przepisów, profilowanie będzie możliwe tylko za wyraźną zgodą właściciela danych osobowych. Przedsiębiorcy z branży e-commerce muszą pamiętać również, że RODO daje możliwość każdemu właścicielowi danych prawo do bycia „zapomnianym”, czyli do wykasowania informacji o sobie z każdej bazy danych.

RODO – wyzwanie dla branży e-commerce, ale również szansa

Dostosowanie prowadzonej działalności do wymagań Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych to dla branży e-commerce duże wyzwanie. Jednak z drugiej strony, jeśli uda się ten proces przeprowadzić sprawnie i przygotować zarządzaną przez siebie działalność na nowe przepisy – dostosowując do nich działania marketingowe czy wybierając odpowiedni hosting – można zyskać przewagę nad konkurencją i rozwinąć prowadzony przez siebie e-commerce.

Artykuł sponsorowany.

[Głosów:2    Średnia:5/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ