W obliczu konkurencji na rynku e-commerce wyróżnienie się jest niemal na wagę złota. Jednak aby przyniosło ono pożądany skutek, czyli przyciągnięcie klientów na dłużej, należy rozważnie sięgać po środki. Jedną z najważniejszych strategii jest zarządzanie contentem na stronie, a w szczególności – opisami produktów.
Potencjał tkwiący w treści
Wydaje się, że w e-sklepie sprzedajemy obrazem i to zdjęcia mają największą moc marketingową, jednak warstwa tekstowa jest niemniej ważna. Umiejętne połączenie tych obydwu środków wyrazu. Do tego dochodzą inne media interaktywne jak filmy czy animacje, za pomocą których można w prosty sposób pokazać np. instrukcję działania danego produktu lub możliwości jego zastosowania. Zaprezentować produkt możemy zatem na wiele sposobów. Dbajmy jednak o to, aby forma nie przerosła treści i użytkownik zyskał spójną, rzetelną i wartościową informację na temat danego artykułu, a nie miał wrażenia chaosu komunikacyjnego.
Analizując treści w sklepach internetowych, nietrudno zauważyć, że opisy produktów do nich bardzo często są kopiowane i pochodzą zwykle z jednego miejsca, którym najczęściej jest opis od producenta danego przedmiotu. Z jednej strony więc problemem są powielone treści z zewnętrznych źródeł, z drugiej – stosowanie tych samych tekstów dla produktów podobnych, bądź różniących się jakimiś drobnymi cechami (kolorem, rozmiarem itp.). Inną tendencją jest po prostu brak opisów lub niekompletne treści. Wskutek tego użytkownik, który chciałby dowiedzieć się czegoś więcej na temat produktu, zapyta się o niego wyszukiwarki, a stamtąd już niedaleka droga do porzucenia nas na rzecz konkurencji, która zadbała o odpowiednie opisanie towarów.
Jakie powinny być opisy produktów do sklepów internetowych?
- Po pierwsze unikalne – kopiowanie treści jest niekorzystne dla pozycjonowania, w konsekwencji nasze produkty (a konkretniej linki do produktów w naszym sklepie) opatrzone opisami „zapożyczonymi” od producentów czy innych sklepów mogą plasować się nisko w wynikach wyszukiwania lub w ogóle być z nich wykluczone. A to właśnie z wyszukiwarek pochodzi ruch organiczny.
- Po drugie – atrakcyjne i wartościowe dla użytkownika – mają więc być połączeniem estetyki z użytecznością. Przekazując ważne informacje na temat sprzedawanych przez nas produktów, pamiętajmy, aby robić to w sposób zajmujący, będąc merytorycznym i używając przy tym języka korzyści, a ponadto zrozumiałego i ciekawego dla użytkowników. Kluczowe jest przyciągnięcie i zatrzymanie uwagi potencjalnego klienta, a dzięki temu wyzwolenie w nim chęci czy potrzeby zakupu oraz działania.
- Po trzecie – dobre jakościowo. Nie tylko ze względu na użytkowników strony, ale także… wyszukiwarkę. Okazuje się bowiem, że np. algorytm Google jest w stanie ocenić tekst i uznać go za mniej lub bardziej wartościowy. Oceny dokonuje on na podstawie wielu czynników, w tym stosowanego słownictwa, tematyki, ale również aktywności użytkowników w obrębie witryny (m.in. długości przebywania na stronie i wskaźnika odrzuceń).
Jeśli nie macie czasu na przygotowywanie autorskich treści, unikalne opisy produktów do sklepów internetowych możecie zlecić profesjonalnej firmie tworzącej content. Zyskacie wtedy treści unikalne i atrakcyjne dla użytkowników oraz więcej czasu na prowadzenie biznesu.
Powszechne powiedzenie, że obraz przekazuje więcej niż tysiące słów, nie powinien być wykładnią, jeśli chodzi o sprzedaż w e-sklepie. Prezentacja towarów na stronie internetowej, jeżeli ma być atrakcyjna, powinna korzystać z wielu mediów. Odpowiedniej jakości zdjęcia w połączeniu z dobrymi opisami produktów to podstawa. Obraz nie jest w stanie przekazać nam wszystkich atrybutów produktu, podobnie język – wygeneruje u nas wyobrażenie na temat produktu, które nie zawsze jednak pokryje się z rzeczywistością. Nie zaniedbujcie zatem przekazu tekstowego, bo dzięki niemu możecie nie tylko być bardziej widoczni w sieci, ale też zwiększyć ruch na stronie i sprzedaż swoich produktów.