Dzisiejszy marketing znacznie różni się od tego, z którym mieliśmy do czynienia jeszcze kilka lat temu. Dziś większość procesów odbywa się w Internecie. Rozbudowane działania promocyjne prowadzą również do tego, że coraz więcej firm decyzje się na automatyzację procesów marketingowych. Działanie to nazywane jest marketing automation. Staje się ono coraz popularniejsze, nawet w mikro i małych przedsiębiorstwa. Pozwala na oszczędność czasu oraz pieniędzy, a co najważniejsze zwiększa efektywność działań promocyjnych. Zobacz, na czym polega marketing automation.

Czym jest marketing automation?

Marketing automation to według definicji automatyzacja marketingu prowadzona przy zastosowaniu specjalnego oprogramowania. Celem tego oprogramowania jest usprawnienie procesów reklamowych, sprzedażowych i content marketingowych. Dzięki zastosowaniu takich rozwiązań prowadzone kampanie są dokładne, a zgromadzone dane pozwalają na precyzyjne personalizowanie i targetowanie przekazów firmy. W praktyce oznacza to, że marketing automation ułatwia docieranie do potencjalnych klientowów oraz generowanie leadów sprzedażowych. A wszytko to dzięki sprawnej komunikacji oraz zbieraniu szczegółowych danych demograficznych i behawioralnych.

Jak działa marketing automation?

Działania marketing automation najlepiej pokazać na praktyce. Wyobrazimy sobie firmę XYZ, która posiada swoją stronę www, na tej stornie znajduje się formularz zasisu do newslettera, który zostaje wypełniony przez Zuzannę. Od tej pory oprogramowanie marketing automation zbiera o Zuzannie informacje, które pozwalają na przesyłanie jej konkretnych informacji i komunikatów, którymi będzie ona zainteresować. Jest ono w stanie prześledzić, z jakiej reklamy nasza bohaterka trafiła na stronę, na jakie podstrony wchodziła i ile czasu na nich spędziła, a także jakie działania na nich wykonała. Dodatkowo możemy się dowiedzieć czy Zuzanna otwiera nasze newsletter, a jeśli tak to, w co klika oraz czy jest zaangażowanym fanem na naszym Facebooku. Na podstawie zebranych danych oprogramowanie wdraża określone działania. Pierwszym z nich jest przydzielenie Zuzanny do odpowiedniej grupy, czyli np. podróżników, lubiących wyjeżdżać samotnie do Azji. Dzięki temu wylanie Zuzannie reklamy będą dopasowane do jej zainteresowań i potrzeb.

Zalety marketing automation

Główną zaletą marketing automation jest zmniejszenie nakładu pracy włożonego w kampanie reklamowe. Większość czynności wykonywane jest automatycznie, w tle i nie potrzeba, aby były wdrażane przez człowieka. Marketing automation pozwala również lepiej poznać swoich klientów, a co za tym idzie dopasować swoje przekazy do ich potrzeb i oczekiwań. Dodatkowo możemy badać i analizować czy podejmowanie działania faktycznie przynoszą skutek i jaki on jest. W efekcie czego optymalizuje się budżet marketingowy, przeznaczając środki tylko na te pozycje, które przynoszą firmie zysk.

Jak wdroży marketing automation?

Samo działanie marketing automation znacznie poprawia funkcjonowanie marketingu oraz optymalizuje czas pracy osób się nim zajmujących. Aby tak jednak było, konieczne jest wrażenie odpowiednich narzędzi. To właśnie ten początkowy okres jest najtrudniejszy i najbardziej czasochłonny. Wymaga opracowania ścieżek komunikacji oraz strategii marketing automation. Firmy, które do tej pory nie miały styczność z taką formą prowadzenie promocji, mogą technologię marketing automation wdrażać małymi krokami. Zaczynając na początku np. od działań związanych z email marketingiem, a dopiero potem rozbudowywać kolejne procesy.

[Głosów:1    Średnia:3/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ