Sieci afiliacyjne są jednym z narzędzi marketingu internetowego. Narzędzie to jest chętnie wykorzystywane przez duże firmy, jednak w przedsiębiorstwach MSP nie odgrywa zbyt dużej roli. Nie jest to jednak wynikiem tego, że nie sprawdza się w mikro firma, a raczej tego, że wielu przedsiębiorców nie wie, jak działają sieci afiliacyjne i jak wykorzystać ich potencjał. Tymczasem schemat ich działania jest prosty i nie wymaga dużego zaangażowania czasowego. Zobacz, czym są sieci afiliacyjne i jak z nich korzystać.

Czym jest sieć afiliacyjna?

Sieci afiliacyjne to inaczej programy partnerskie. Ich zadaniem jest dostarczenie nowych kanałów sprzedaży produktów lub usług przedsiębiorcom poprzez możliwości ich reklamowania na stronach internetowych partnerów zapisanych do programu.

Jak działa sieć afiliacyjna?

Działanie programów partnerskich opiera się na uczestnictwie 3 stron: reklamodawcy, partnera oraz klienta. Reklamodawcy, zwani też usługodawcami to firmy, które chcą wykorzystać sieci afiliacyjne do promocji swoje  marki i jej towarów. Partnerzy to właściciele stron www lub innych portali internetowych (fora, blogi), którzy użyczają powierzchni reklamowej na posiadanych przez siebie nośnikach. Klienci programu afiliacyjnego to użytkownicy Internetu, którzy mają styczność z reklamami i natrafiając na nią wykonują określone działanie. Często w przypadku programów partnerskich mówi się także o czwartej stronie, którą stanowi organizator programu, jest on jego właścicielem i koordynuje współpracą pomiędzy wszystkimi jego stronami.

Jak reklamować się w sieciach afiliacyjnych?

Reklama w sieciach afiliacyjnych opiera się na podpisanej umowie o współpracy. Określa ona jaka forma reklamy będzie stosowana i jaki ma być jej cel. W pierwszym przypadku możemy mówić o takich formatach reklamowych jak banery, mailingi czy reklamy AdWord. Celem takich przekazów może być przejście na stronę, zapisanie się do newslettera, pozostawienie danych kontaktowych, a nawet zakupów produktu. Przygotowane przez reklamodawcę przekazy umieszczane są na stronach partnerów i wyposażone są w link, zapraszamy do witryny. Przekierowanie to nazywane jest linkiem partnerskim, pozwala on zmierzyć ile faktycznie osób przeszło na stronę/ wykonało akcje z domeny konkretnego partnera programu afiliacyjnego.

Ile kosztuje reklama afiliacyjna?

Reklamodawca wypłaca wynagrodzenie partnerowi programu partnerskiego, które jest uzależnione od efektów. Najczęściej praktykowane są rozliczenia Pey per lead, czyli za konkretne działanie użytkownika np. za wypełnienie zapisu do newslettera, Pay per Clik, czyli stała opłata za kliknięcie w dany przekaz oraz Pay for Sale – czyli procentowe rozliczenie od sprzedaży reklamowanego towaru lub usługi.

Korzyści marketingu afiliacyjnego

Główną korzyścią dla przedsiębiorstw korzystających z marketingu afiliacyjnego jest rozpowszechnianie wiedzy o swoich produktach/usługach w sieci. Pozwala im to na zdobycie nowych klientów, a także zapewnia wzrost świadomości marki. Jednak, aby tak było marketing afiliacyjny, musi być prowadzony do odpowiednich grup docelowych, a przekaz reklamowy być dobrze przygotowany i odpowiadający na ich potrzeby. Korzyści z marketingu afiliacyjnego czepią nie tylko reklamodawcy, ale i partnerzy – jest on dla nich źródłem dochodu.

Marketing afiliacyjny to ciekawa forma promocji, którą warto wypróbować w firmie. Należy jednak pamiętać, że jeżeli chce się, aby faktycznie przyniosą ona efekt, wszystkie elementy muszą być odpowiednio przygotowane i zaplanowane. Niskiej jakości materiały, kierowanie przekazów do nieodpowiednich grup docelowych, umieszczenie reklama obok kontrowersyjnych treści czy nawet promocji konkurencji sprawia, że efekty z marketingu afiliacyjnego będą nieduże.

 

[Głosów:1    Średnia:2/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ