Czym różni się sklep internetowy dla klientów indywidualnych (B2C) od sklepu dla klientów biznesowych (B2B)?

0
2893

Sklepy internetowe najczęściej kojarzą się ze sprzedażą dla klientów indywidualnych. W sieci znajdziemy jednak także sklepy obsługujące firmy.

W sklepach internetowych swoje zamówienia składa się szybko i wygodnie. Z takiej możliwości korzystają dzisiaj nie tylko osoby prywatne – klienci indywidualni, ale również przedsiębiorcy. Czym dokładnie różni się ecommerce dla klientów indywidualnych od tych dla klientów biznesowych?

Sklep internetowy B2C oraz sklep B2B – co to jest?

Przeznaczony dla klientów indywidualnych sklep internetowy B2C (ang. business-to-consumer) będzie posiadał inne funkcjonalności niż ten przeznaczony dla klientów biznesowych B2B (ang. business-to-business).

Chociaż w każdym z tych przypadków sklep internetowy będzie posiadał takie samo przeznaczenie, czyli będzie pozwalał na złożenie zamówienia on-line, to jednak specyfika powyższych odbiorców ma bardzo duży wpływ na proces zakupowy.

Transakcje internetowe pomiędzy klientami B2C oraz B2B posiadają inną specyfikę, która wpływa między innymi sposoby prezentacji oferty, na sposoby płatności, dostawy, a także na stosowane metody marketingu internetowego.

W przypadku ecommerce w sektorze B2C zamówienia bazują na niższych kwotach, które są z góry ustalone. Z kolei sklep internetowy przeznaczony dla klientów biznesowych realizuje większe zamówienia, których cena może być także warunkowana przez negocjacje oraz ustalenia umowne pomiędzy kontrahentami.

To wszystko wpływa zatem na sposób działania sklepu internetowego dla konkretnych odbiorców – warto zastosować wtedy inny system ecommerce, który pozwoli na uzyskanie maksymalnej satysfakcji z zakupów.

Sklep internetowy B2C – dla klienta indywidualnego

System ecommerce skierowany dla klienta indywidualnego powinien w czytelny sposób prezentować ofertę handlową, umożliwiać łatwe znalezienie potrzebnych produktów, a także w prosty sposób realizować zamówienia.

Przykładowe funkcjonalności ecommerce dla B2C:

  • podział produktów na kategorie
  • prezentacja produktów powiązanych, pakietów
  • porównywanie produktów
  • dodawanie produktów do ulubionych / obserwowanych
  • inteligentna wyszukiwarka produktów
  • koszyk dostępny z każdego miejsca w sklepie
  • programy lojalnościowe
  • szybki checkout
  • moduł transportowy – integracja z systemami kurierskimi, pocztowymi
  • moduł sprzedaży – integracja z systemami płatności
  • integracja z systemem ERP

Sklep internetowy B2B – dla klienta biznesowego

Z kolei sklep internetowy przeznaczony dla klienta biznesowego powinien posiadać system ecommerce umożliwiający współpracę różnych działów oraz optymalizację procesów biznesowych.

Przykładowe funkcjonalności ecommerce dla B2B:

  • przejrzysty katalog artykułów umożliwiający łatwy dostęp do ich danych
  • wyszukiwarka produktów z porównywarką
  • tworzenie wirtualnych kategorii
  • tworzenie i monitorowanie promocji
  • sprzedaż łączona
  • tworzenie reguł biznesowych
  • profilowanie użytkowników – strefa klienta
  • wielojęzyczność i wielowalutowość
  • proste zarządzanie cenami z systemem ERP
  • import i eksport cen
  • moduł transportowy – integracja z systemami kurierskimi, pocztowymi
  • moduł kontroli nad zleceniami od dostawców i podwykonawców

Jak stworzyć dobry sklep internetowy?

Aktualnie tworzeniem sklepów internetowych zajmuj się wiele firm, które specjalizują się w branży ecommerce. Dostarczają one swoim klientom kompleksowe usługi w zakresie realizacji sklepów od A do Z, także z wdrożeniem dodatkowych modułów zgodnie z indywidualnymi życzeniami klientów.

Jedną z takich firm jest OMNIcommerce.pl. W jej ofercie znajduje się system ecommerce OMNIcommerce, który jest przeznaczony zarówno dla klientów B2C, jak również B2B. To autorskie rozwiązanie w dziedzinie ecommerce, które ułatwia prowadzenie handlu w internecie. Bogate w różnorodne funkcjonalności pozwala na specjalne dopasowanie do potrzeb użytkowników.

Więcej informacji dotyczących systemu ecommerce OMNIcommerce przeznaczonego dla klientów indywidualnych można uzyskać na stronie internetowej: https://omnicommerce.pl/sklep-internetowy-b2c/.

Reasumując, dobry sklep internetowy to także taki sklep, który jest specjalnie dopasowany do potrzeb i oczekiwań odbiorców – zarówno w sektorze B2C, jak również B2B.

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ