Konkursy na Facebooku są uważane za dobre narzędzie do budowania świadomości marki i zdobywania nowych fanów. W różnych formach organizuje je bardzo wiele przedsiębiorstw. Jedne faktycznie spełniają swój cel, reklamują i budując świadomość marki w social mediach, inne przechodzą niezauważone. Mimo dużej popularności konkursów na Facebooku trzeba jednak zaznaczyć, że nie zawsze i nie dla wszystkich firm są one dobrym rozwiązaniem. Co więcej, nie umiejętnie zorganizowany konkurs na Facebooku może być przyczyną niemałych problemów przedsiębiorstwa nie tylko z tą platformą, ale i z polską Izbą Celną. Zobacz, jakie są zasady organizowania konkursu na Facebooku.

Kiedy warto organizować konkurs na Facebooku?

Konkurs na Facebooku tak samo, jak wszystkie działania podejmowane przez firmę powinien mieć swój cel. Zazwyczaj jest to reklamowanie produktów, podniesienie świadomości marki czy wprowadzenie na rynek nowej usługi. Organizowanie konkursu tylko po to, aby rozdać nagrody, mija się z sensem. Dlatego też, zanim zorganizuje się takie wydarzenie na Facebooku, należy się zastanowić, co chce się przez nie osiągnąć i dopasować do tego budżet konkursu, zadanie oraz nagrodę.  Wielu specjalistów uważa również, że konkursy na Facebooku przeznaczone są raczej dla firmy oferujących produkty/usługi dla klienta indywidualnego niż dla tych działających w sektorze B2B.

Jaki konkurs zorganizować na Facebooku?

Możliwości organizacji konkursu na Facebooku jest bardzo wiele. To jak on będzie wyglądał, zależy tylko od kreatywności pomysłodawcy. Może to być konkurs fotograficzny, filmowy, polegający na uzupełnieniu zdania lub odgadnięciu rebusa. Należy jednak pamiętać, że zadanie konkursowe nie powinno być zbyt trudne i nieadekwatne do zaproponowanej nagrody. W praktyce oznacza to, że jeżeli proponujesz kosz gadżetów firmowych lub książkę nie wymagają, aby uczestnicy konkursu tworzyli profesjonalne firmy. Zbyt skomplikowane zadanie sprawi również, że liczba uczestników będzie bardzo mała – zazwyczaj mało osób chce angażować się w konkursy, które wymagają czasu i dużego nakładu pracy. W złym tonie jest również proszenie uczestników konkursu o wykonywanie pracy za ciebie, czyli np. wymyślenie hasła reklamowego nowego produktu, czy nazwy nowej usługi.

Jak zorganizować konkurs na Facebooku?

Przede wszystkim postaw na proste i klarowne zasady. Innowacje w tym zakresie zazwyczaj nie kończą się dobrze (nie mówimy tu o kreatywnym pomyśle na konkurs, ale o skomplikowanych zasadach). Reguły konkursu na Facebooku powinny być jasne i zrozumiałe dla wszystkich, a ścieżka zgłoszenia prac prosta. Wieloetapowy system zgłoszeń jest uciążliwy dla fanów i zniechęca ich do uczestnictwa.

Jak promować konkurs na Facebooku?

Sama organizacja konkursu nie wystarczy. Najlepiej jest promować wydarzenie z pomocą konta reklamowego Facebook. Pozwoli to dotrzeć do większej ilość osób oraz faktycznie pozyskać nowych fanów. Konkurs warto promować ok. 2-3 tygodnie przed jego rozpoczęcie. Wcześniejsze działania mogą sprawić, że potencjalni użytkownicy zapomną o tym, że ma się on odbyć.

Regulamin konkursu na Facebooku

Organizując konkurs na Facebooku, należy pamiętać również o kwestiach formalnych. Przede wszystkim konkurs powinien opierać się na regulaminie. Kolejną kwestią jest to, że jego idea nie może łamać polskiego prawa oraz regulaminu Facebooka. Mowa tutaj o często stosowanych przez przedsiębiorstwa loteriach i losowaniach – są one możliwe tylko w przypadku zgłoszenia tego do Izby Celnej, a także warunkach uczestnictwa opierających się na udostępnienie posta konkursowego na swojej tablicy czy tagowanie użytkowników portalu – tego zabrania Facebook.

Brak dostosowania się do zasad, nie tylko pokazuje nie profesjonalizm firm, ale także może mieć przykre konsekwencje finansowe i prawne. W przypadku kontroli Izby Celnej firma narażona jest na kary finansowe, natomiast jeżeli Facebook stwierdzi, że na firmowym Facebooku prowadzone  są działanie niezgodne z regulaminem może zamknąć fanpage.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ