Biznes internetowy tak samo, jak i ten stacjonarny musi posiadać strategię rozwoju, w skład której wchodzi określenie działań marketingowych. Strategię marketingową dla e-biznesu powinno się zbudować już na samym początku, a nawet przed rozpoczęciem działalność. Jej posiadanie pozwala określić, jakie działania, za jaki koszt oraz do jakiej grupy odbiorców będą kierowane. Wytyczne pozwalają na prowadzenie spójnych działań w obszarze sprzedaży i budowania wizerunku. Jak więc widać zalet z jej posiadania jest bardzo dużo, jednak wiele biznesów nie wie jak stworzyć strategie marketingowa dla e-sklepu.

Dobry plan to połowa sukcesu. Takim planem jest właśnie strategia marketingowa. Jej opracowanie jest szczególnie ważne dla biznesów działających w sieci. Pozwala na podążanie wytaczaną drogą i ostrożnie podchodzenie o coraz to nowszych nowinek technicznych i cudownych narzędzi marketingowych. Pozwoli też uniknąć wielu błędów i nieudanych prób stosowania różnorodnych takty marketingowych.

Cele w strategii marketingowej dla e-sklepu

Pierwszym elementem ,jaki należy określić w strategii marketingowej dla e–sklepu są cele, które chce się zrealizować. Cele te powinny być SMART, czyli konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne oraz określone w czasie.  W strategii marketingowej warto zadbać o to, aby tych celów nie było za dużo, ponieważ wtedy zadania się rozproszą i nie będzie możliwości realizacji ich wszystkich.

Grupa docelowa w strategii marketingowej dla e-sklepu

Kolejnym elementem strategii dla biznesu internetowego jest określenie grupy docelowej. Nie jest to proste zadanie i wymaga przemyślenia oraz sprawdzenia wielu danych. Jednak jeśli wykonasz tę pracę, będziesz mógł kierować swoje komunikaty tylko do tych osób, które są potencjalnie zainteresowane usługami lub produktami. Pożądanym działaniem przy określaniu grupy docelowej jest także zbudowanie segmentów oraz konkretnych person. Pozwoli to na większą dokładność i zarumienia potrzeb oraz motywacji danej osoby.

Jak budować persony? Wyobraź sobie, że prowadzisz małe biuro podróży, pośredniczące w sprzedaży wycieczek od dużych touroperatorów – kto może być twoją grupą docelową? Agnieszka lat 50 pracuje w dziale księgowym średniej firmy, jej zarobki to między 3,5 a 5 tys. netto miesięcznie. Wyjeżdża na wakacje raz w roku, kiedy ma urlop. Korzysta z ofert biura podróży, ponieważ nie zna żadnego obcego języka. Interesują ją wczasy połączone ze zwiedzaniem, ale nie intensywnym.  Wycieczek szuka w Internecie, ale lubi te papierowe katalogi.

Posiadając taki opis, od razu łatwiej będzie ci przygotować przekaz reklamowy i ofertę dla swoich potencjalnych klientów.

Następnym krokiem przy określaniu grupy docelowej jest zastanowienie się, w których miejscach ona najchętniej przebywa i poszukuje informacje. Czy to są blogi i fora tematyczne, a może konkretny kanał w social media, jakie strony odwiedza, jak często i o jakich porach – wszystkie te dane są niezbędne do właściwego prowadzenia działań marketingowych.

Narzędzia marketingowe do realizacji strategii

Kiedy, wiesz co, chcesz osiągnąć i do kogo kierować swoje usługi pora zastanowić  się jakie działania do tego wykorzystasz. Możliwości jest tu całe mnóstwo od event marketingu, przez email marketing aż po social media. Rozpisz szczegółowo, jak te narzędzia będą wykorzystywane czy np. wysyłka newslettera raz w tygodniu, wpis na bloga firmowego 3 razy w tygodniu, organizacja webinarów aż na kwartał.

Budżet na marketing w e-sklepie

Strategia marketingowa powinna również określać jakie środki możesz przeznaczyć na poszczególne działania marketingowe. Nie chodzi tu tylko o budżety na reklamy na Facebooku, ale także i o wynagrodzenie osób, które będą odpowiedzialne za realizowanie strategii marketingowej. Budżet najlepiej rozpisać na miesiąc i wyszczególnić wszystkie wydatki. Jeżeli działaniami marketingowymi zajmuje się tylko właściciela przedsiębiorstwa, można również dodać do zestawiania czas, jaki będzie potrzebny na wykonanie zadań i ocenić ile on kosztuje.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ