Opracowanie regulaminu sklepu internetowego jest jednym z obowiązków właściciela biznesu on – line. Regulamin ten musi zostać zamieszczony na stronie www i być dostępny dla wszystkich osób ją odwiedzających. Takie są przepisy prawa. Jednak wielu przedsiębiorców zadaje sobie pytanie, czy jest sens opracowywać regulamin e-sklepu, kiedy i tak niewiele osób czyta takie dokumenty. Zapominają przy tym, że taki dokument nie tylko określa prawa konsumenta, ale i obowiązki, a co za tym idzie, chroni też interes przedsiębiorcy. Zobacz jak napisać regulamin sklepu internetowego.

Przepisy regulaminu e-sklepu

Regulamin sklepu internetowego powinien być zgodny z przepisami prawa oraz nie zawierać w sobie tzw. klauzul niedozwolonych. Klauzule niedozwolone są przygotowywane przez UOKIK, czyli Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Można się z nimi zapoznać na stronie instytucji, należy jednak od razu zaznaczyć, że jest ich bardzo dużo. Kolejną kwestią, o której należy pamiętać, piszą regulamin e-sklepu, są prawa autorskie. Oznacza to, że kopiując go z innej strony słowo w słowo, można narazić się na pozew o naruszenie własności intelektualnej.

Jak napisać regulamin  e-sklepu?

Najprostszą, najszybszą i niestety najdroższą formą napisania regulaminu sklepu internetowego jest zgłoszenie się do kancelarii prawnej i powierzenie jej tego zadania. Regulamin zostanie wtedy opracowany w oparciu  najnowsze przepisy i dostosowany do branży i potrzeb sklepu. Niestety cena regulaminu sklepu internetowego jest dość wysoka i większość małych przedsiębiorców nie może sobie pozwolić na skorzystanie z takiej usług. Wtedy jedynym wyjściem jest opracowanie regulaminu samodzielnie.

Jak samodzielnie napisać regulamin sklepu internetowego?

Samodzielne napisanie regulaminu sklepu internetowego wbrew pozorom nie jest takie trudne. Najczęstszą praktyką jest wyszukanie przez przedsiębiorcę podmiotu działającego w  tej samej branży i sparafrazowanie regulaminu, który znajduje się na ich stronie. Jednak przed takim działaniem dobrze jest sprawdzić, czy opublikowany dokument zawiera wszystkie niezbędne elementy.

Elementy regulaminu sklepu internetowego

Regulamin e-sklepu powinien rozpoczynać się od nagłówka, mówiącego czym jest dany dokument, wskazaniem daty jego publikacji oraz podaniem danych identyfikacyjnych sprzedawcy wraz z możliwymi formami kontaktu (email, telefon itp.).

W kolejnym paragrafie należy wyjaśnić używane w dalszej części dokumentu pojęcia. Najczęściej w regulaminach e-biznesu występują takie pojęcia jak: sprzedawca, sklep, konsument, kupujący. Po wyjaśnieniu następują postanowienia wprowadzające, czyli informacje co opisuje regulamin, jakie są warunki techniczne korzystania ze sklepu, jakie produkty on sprzedaje (nowe/używane/importowane/krajowe itd.), jakim języku zawierane są umowy czy ceny są brutto, czy netto.

Regulamin musi równi szczegółowo wyjaśniać, jak odbywa się składanie zamówień w sklepie. Najlepiej opracować instrukcję krok po kroku, uwzględniając chwilę zawarcia umowy. Kolejny paragraf omawia formy dostawy i metody płatności za zamówienie. Warto tu wspomnieć o podmiocie, który dostarcza zamówienie, czasie dostawy, jej koszcie, stronie, która ponosi ten koszt, procedurze realizacji zamówienia.

Ważnymi zapisami w regulaminie e-sklepu są również te dotyczące warunków odstąpienia od umowy. Pominięcie ich oznacza, że klient mógł odstąpić od umowy w ciągu roku od chwili otrzymania produktu. Prawo do odstąpienia do umowy ściśle określa ustawa i takich zapisów należy się trzymać, informując o terminie  procedurze i skutkach odstąpienia.

Przedsiębiorca w regulaminie ma również obowiązek informowania kupującego o odpowiedzialności za wady sprzedawanych towarów, czyli tzw. rękojmi oraz jeśli produkty są objęte gwarancja o jej realizacji i podstawach.

Regulamin e-sklepu może także zawierać paragraf dotyczący danych osobowych i plików cookies. Tutaj należy napisać o administratorze danych osobowych, celu przetwarzania danych, dobrowolności ich podania, odpowiednim zabezpieczeniu, uprawnieniach klientów do modyfikacji i usunięcia danych, wykorzystywaniu plików cookies. Paragraf ten można pominąć, o ile ma się oddzielną politykę prywatności w sklepie.

Kolejnym obowiązkowym punktem są natomiast pozasądowe sposoby dochodzenia roszczeń. Ostatnie punkty regulaminu to postanowienia końcowe, które określają np. terminy obowiązywania regulaminy czy procedurę jego zmiany.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ