Realny koszt sklepu internetowego jest często poruszaną kwestią zarówno przez przedsiębiorców posiadających już sklepy stacjonarne jak i osoby zaczynające swój biznes właśnie od sprzedaży online. Wycena poszczególnych elementów składowych wymaga pewnej wiedzy z zakresu webmasteringu oraz e-commerce. Nawet dla doświadczonych właścicieli sklepów stacjonarnych zagadnienia z branży IT mogą wydawać się czarną magią. Przyjrzyjmy się więc kosztom założenia i prowadzenia sklepu internetowego.

Chcąc kupić buty czy laptopa porównujemy ceny konkretnych produktów oraz ich specyfikacje techniczne. Zazwyczaj mamy też wiele sklepów, które posiadają ten sam produkt i możemy wybrać najtańszą ofertę wiedząc jednocześnie, że jest to ten sam produkt co w sklepie droższym. Chcąc wybrać sklep internetowy zakupy już jednak nie wyglądają tak łatwo. Praktycznie każdy dostawca platformy sklepowej ma swoje indywidualne rozwiązanie. Zupełnie też inaczej wylicza koszt udostępniania swojej platformy sklepowej. Pewne funkcjonalności czy moduły dla jednej platformy będące w standardzie dla innej mają swój indywidualny cennik. Jeden dostawca rozwiązań e-commerce wyliczy koszt sklepu na podstawie ilości wystawionych produktów, dla innego ważniejszy będzie zużyty transfer danych i przestrzeń dyskowa, a jeszcze inny poprosi o jednorazowe wynagrodzenie za licencję na oprogramowanie.

Chcąc spróbować odpowiedzieć sobie na pytanie ile kosztuje założenie sklepu internetowego i co realnie wchodzi w tą cenę należy rozbić sklep internetowy na czynniki pierwsze, aby zrozumieć za co płacimy i co nam to daje.

I składnik ceny sklepu internetowego – hosting

Tak jak dla sklepu stacjonarnego potrzeby jest lokal tak dla sklepu internetowego potrzebujemy miejsca na dysku twardym. Dysk ten musi być cały czas włączony i podpięty do sieci internetowej, aby był dostępny 24h na dobę dla Twoich klientów. Przestrzeń dyskowa może być stała lub oparta na chmurze. Dysk może być tradycyjny lub w technologii SSD. Ważnym jest też transfer, a więc ilość danych odbierana i wysłana przez serwer. Koszt i cena każdego hostingodawcy jest trochę inna, ale różnice te już nie są tak duże jak kiedyś. W cenę hostingu wchodzą też takie kwestie jak zabezpieczenia antywirusowe, kopie zapasowe danych czy zaawansowane możliwości instalowania na nich oprogramowania. Ostatnio bardzo popularnym i interesującym – zwłaszcza dla sklepów internetowych – jest tak zwana chmura/cloud. W wielkim skrócie płacisz za tyle przestrzeni dyskowej i transferu danych ile wykorzystasz. Nie musisz ponosić stalej stawki na przestrzeni całego roku i dopłacać w wakacje, a mieć przeciążone serwery w grudniu.

II składnik ceny sklepu internetowego – domena

Z mojego doświadczenia wiem, że osoby nie mające dużej wiedzy z zakresu webmasteringu, a tym bardziej e-commerce nie rozróżniają strony internetowej, hostingu i domeny. Dla nich to jest jedno i nie rozumieją, że każdy z tych elementów ma swoją oddzielną cenę. Kosz domeny nie jest wielki, a większość cenników ma bardzo podobne ceny. Tutaj akurat nie ma dużego problemu. I znów z mojego doświadczenia wynika, że problemu nie ma na początku, ale powstaje pod koniec roku wraz z pytaniem „Opłaciłem sklep internetowy i hosting czemu moja strona nie działa?”. Bo nie została opłacona. Dlatego też warto po prostu mieć w pamięci, że adres www jest czymś odrębnym, za co trzeba oddzielnie płacić. Dla sklepu internetowego ważne jest również posiadanie certyfikatu SSL oraz dedykowanego adresu IP.

III składnik ceny sklepu internetowego – platforma sklepowa

Mamy garaż, rejestracje, teraz czas na silnik. Oprogramowanie i rozwiązania programistyczne mające umożliwić nam skuteczną sprzedaż w internecie – tzw. back-end – to serce sklepu internetowego często zaprojektowane zupełnie inaczej przez każdą firmę. Kupując sklep internetowy możesz ponosić miesięczny lub roczny koszt wynajmu platformy sklepowej lub zapłacić z góry za wykup licencji i oprogramowania na własność. Przy wybieraniu platformy sklepowej należy również zwrócić uwagę na zakres wbudowanych modułów i na fakt czy są one dodatkowo płatne. Czy w standardzie jest generowanie feedu produktowego dla Ceneo i innych porównywarek cenowych? Lub czy sklep posiada wbudowaną dwustronną synchronizację danych z Allegro? Czy są to standardowe moduły czy są dodatkowo płatne? Wybór odpowiedniej platformy sklepowej to najważniejszy element przy wycenie założenia sklepu. Musimy tutaj zastanowić się nie tylko nad samą ceną ale jakich dokładnie funkcjonalności oczekujemy.

IV składnik ceny sklepu internetowego – layout

Niestety to jeszcze nie koniec. Koszt platformy cenowej najczęściej nie uwzględnia samego wyglądu sklepu. Posługując się poprzednim porównaniem – karoserii. Na koszt tzw. front-endu składa się praca grafika projektującego szatę graficzną każdego typu strony (strona główna, kategorie, karta produktu itd.) oraz programisty, który projekt zamieni w działającą i funkcjonalną stronę za pomocą kodowania w  html, css i js. Większość dostawców platform sklepowych ma darmowe wersje bezpłatnych szablonów graficznych, co na start możne obniżyć koszty założenia sklepu internetowego.

4 w 1 czyli sklepy internetowe działające w oparciu o SaaS

Jak można zauważyć nawet tych podstawowych elementów założenia sklepu internetowego związanych stricte z kwestiami IT jest bardzo dużo. Poddać obiektywnej wycenie każdy szczegół sklepu, a póżniej niezależnie je opłacać może być  dużym obciążeniem zarówno finansowym jak i czasowym. W końcu chcemy zacząć sprzedawać w internecie, a nie uczyć się informatyki od podstaw. W pomocą przychodzą firmy, które oferują nam kompleksową obsługę i pomoc na każdym etapie założenia sklepu internetowego. Czy to oznacza, że teraz do kosztu założenia sklepu internetowego należy dodać jeszcze koszt utrzymania całego sztabu informatyków i płacić stałą opłatę firmie utrzymującej i rozwijającej nasz sklep? Nie koniecznie. Jeśli ta firma pracuje w modelu SaaS (software as a service ) czyli nie sprzedaje Ci konkretnego produktu, a usługę. Dokładnie tą samą usługę, którą sprzedaje na tych samych zasadach innym klientom. Przy takim podejściu ceny założenia i utrzymania sklepu internetowego znacznie maleją.

Hosting, domena, platforma sklepowa i szata graficzna w pakiecie w jednej cenie. A co z różnego rodzaju użytecznościami i modułami? Te najpopularniejsze i najczęściej używane przez użytkowników danego SaaS będą stale rozwijane i prawdopodobnie darmowe. Inne moduły można dokupić lub usunąć kiedy tylko będziemy mielina to ochotę. Tak właśnie działa usługa IdoSell Shop.

[Głosów:3    Średnia:3.7/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ