Dzisiaj większość działań przenosi się do Internetu. Za pomocą sieci nie tylko sprzedaje się swoje towary i usługi, ale także i je reklamuje oraz dba o pozytywny wizerunek firmy. To właśnie to ostatnie działania ukrywają się pod nazwą e-Pr-u. Jest on coraz szerzej wykorzystywany nie tylko przez duże firmy korporacyjne, ale i MŚP, które dostrzega potencjał, jaki drzemie w budowaniu pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa. Zobacz, czym jest e-PR oraz jak go wykorzystać w firmie.

Czym jest e-PR?

e-PR, to inaczej PR internetowy lub Internet Public Relations. Działania, które są podejmowane w jego ramach, polegają głównie na kształtowaniu stosunków przedsiębiorstwa z otoczeniem zewnętrznym. Do budowania tych stosunków wykorzystywane są narzędzia dostępne w sieci. Podejmowanie działania wiążą się z szeroko rozumianą komunikacją z odbiorcami, budowaniem pozytywnego wizerunku firmy oraz produktu, zwiększeniem rozpoznawalności marki. Należy również wspomnieć, że e-PR często mylony jest lub utożsamiany z działaniami marketingowymi prowadzonymi przez przedsiębiorstwa. Wiele osób postrzega także działania public relations prowadzone i w sieci i poza nią jako nieskuteczne i bardzo kosztowne. Jak jednak pokazuje praktyka, często są one tańszym elementem promocji niż kampanie marketingowe czy brandingowe.

Narzędzia e-PR

PR internetowy może być prowadzony (i powinien być) w każdej firmie. Wiele przedsiębiorstw ma duży potencjał w tym zakresie, który jednak nigdy nie jest wykorzystany. Dzieje się tak nie tylko z powodu przekonania o wysokich kosztach prowadzenia działań PR-owych, ale równie z powodu nieznajomości jego narzędzi. Tymczasem są one bardzo zbieżne z tymi, które wykorzystuje się przy prowadzeniu kampanii marketingowych. Przede wszystkim platformami, na których można prowadzić działania e-PR-owe, są social media. To jaki kanał się do tego wykorzysta, powinno być poprzedzone wcześniejszą analizą oraz ustaleniem celów, jakie chce się osiągnąć. W PR internetowym sprawdzi się również email marketing.

PR internetowy w MŚP – największe wyznawania

Największym wyzwaniem PR-u internetowego w małej firmie jest budowanie relacji z mediami. Niewielkie, lokalne firmy często zmagają się z tym, że ich działania nie budzą wielkiego zainteresowania wśród dziennikarzy, nawet tych lokalnych. Należy jednak pamiętać, że to zainteresowanie nie przyjdzie samo. Aby się pojawiło, firma powinna podejmować działania, które sprawią, że wyda się interesująca i ciekawa. W zdobywaniu zainteresowania mediów może pomóc otwarcie wirtualnego biura prasowego. Biuro prowadzone jest na stronie www przedsiębiorstwa lub na jedne z zewnętrznych platform umożliwiających jego prowadzenie. W wirtualnym biurze prasowym publikuje się notki prasowe, informuje o nowościach, umieszcza eksperckie wypowiedzi z branży, a przede wszystkim podaje osobę wyznaczoną do kontaktu z mediami. Jeśli zdecyduje się na założenie internetowego biura prasowego na zewnętrznej platformie, można liczyć, że udostępni ona swoją bazę dziennikarzy, co będzie dobrym początkiem do rozpoczęcia działań e-PR-owych. Należy jednak pamięć o tym, że kierując komunikaty to dziennikarzy, trzeba być bardzo uważnym. W przesłanych notkach nie mogą znajdować się błędy merytoryczne czy przekłamania. Sam komunikat nie powinien być też stricte treścią reklamową.

 

[Głosów:0    Średnia:0/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ